Icoon telefoon Bel ons
  • Icoon telefoon 088 - 5753000
  • Icoon envelop [javascript protected email address]
werken bij Zozijn

Vincent over zijn werk bij Zozijn

Specialistisch ondersteuner

We checken continue hoe de cliënt er bij zit

Vincent werkt als specialistisch ondersteuner op Zozijn Landgoed De Lathmer in Wilp. Hij werkt met cliënten met een intensieve ondersteuningsvraag. Dit betekent een lage ontwikkelingsleeftijd, een laag IQ met daarnaast autisme, psychiatrische en gedragsproblemen of ADHD. Een veelzijdige, maar pittige doelgroep waar een op een begeleiding voor nodig is. Vincent: “Je moet echt verder kunnen kijken dan gedrag. Welke hulpvraag zit daar onder?”

Een typische werkdag

Vincent: “Onze dag begint om 7.00 uur met een uitgebreid overleg. Wat is er gisteren en vannacht gebeurd? Wat kunnen we vandaag verwachten? Rond 7.30 uur worden de eersten wakker. Dan checken we goed hoe de cliënt er bij zit. Heb je lekker geslapen? Hoe ziet je dag er uit? Daarna ontbijten de cliënten. Sommigen kunnen dat prima in groepsverband, anderen ontbijten op zichzelf. Daarna gaan een aantal zelf naar de dagbesteding en anders gaan we mee. Dan hebben wij ruimte voor al het regelwerk dat nodig is. Denk aan: afspraken met specialisten, contact met ouders, etc. 

Continue aftasten om spanning weg te nemen en cliënten een zo’n rustig mogelijke dag te bezorgen.

Wanneer cliënten aan einde van de dag thuis komen hebben ze een eigen programma. Ook dan is het zaak weer goed af te tasten hoe de cliënt er bij zit. Heeft hij een leuke dag gehad? Zijn er dingen voorgevallen? Zijn er spanningen? De meesten gaan op tijd naar bed. Ook dan sluiten we met aandacht de dag met ze af. Wat leeft er in hun hoofd wat we nog weg kunnen nemen? Welke vragen hebben ze? Dit continue aftasten doen we om de cliënt een zo’n vrolijk en rustig mogelijke dag te bezorgen en om escalatie (wat meestal gepaard gaat met agressie) te voorkomen.”

Wat moet je als specialistisch ondersteuner in huis hebben voor deze job?

Vincent: “Je moet goed om kunnen gaan met spanning en agressie, zowel fysiek als verbaal. Onder dit gedrag zit altijd een hulpvraag. Ook moet je sensitief en alert zijn, echt ogen in je achterzakken hebben. Belangrijk is ook je te realiseren dat het niet persoonlijk is, wat er ook gebeurt. Ze overzien een bepaalde situatie of spanning gewoon niet en de ‘help mij’ vraag komt er dan op deze manieren uit. Jezelf goed kennen speelt ook mee. Wanneer je je anders voordoet prikken deze cliënten daar zo doorheen. Goed kunnen samen werken en goed communiceren zijn (bijna) van levensbelang. 

Je moet als team 100% van elkaar op aan kunnen. Daardoor is de samenwerking zeer intensief.

Je hebt je team nodig om met beide benen op de grond te blijven, om te relativeren en te zien dat wat hier soms aan heftige dingen gebeurt, niet de norm is. De investering is groot want die commitment aan de cliënt en het team is heel belangrijk. Iedereen moet van jou op aan kunnen. Een gezonde dosis humor helpt daar ook bij. Qua papieren moet je i.i.g. MBO niveau 4 in huis hebben. Een specialisatie in of ervaring met moeilijk verstaanbaar gedrag helpt zeker bij deze functie.”

Wat vind jij mooi aan je werk?

Vincent: “Ik vind het leuk dit soort mensen een mooie dag te bezorgen. Om door samen met ze te werken, te laten zien dat ze het wel kunnen. Ze hebben vaak zoveel negatieve ervaringen. Juiste de successen vieren is dan belangrijk, het zijn die kleine dingen die er toe doen. Ik houd van de structuur maar ook chaos die spanning en actie die het met zich meebrengt; dit houd mij scherp. Omdat je als team 100% van elkaar op aan moet kunnen is de samenwerking zeer intensief. Je leert elkaar echt door en door kennen, wat deze baan bijzonder mooi maakt. Je voelt je gezien en geaccepteerd.”

Wat is wel eens lastig?

Vincent: “Nou, door m’n dyslexie ben ik wat minder goed in de randzaken, het papierwerk er omheen. Maar daarom heb je een team om je heen. Je hebt je team zo nodig om te verwerken wat je meemaakt en te reflecteren op wat je doet. Daarin sta je nooit alleen.”

Waarom doe je deze mooi job bij Zozijn? Wat maakt dat Zozijn en jij een match zijn?

“Ik vind dat Zozijn ontzettend goed luistert naar wat we nodig hebben om ons werk goed te kunnen doen. Onze manager Raymond is er echt voor ons. Hij luistert, kijkt nergens raar van op en wil altijd helpen om het gevraagde ook te regelen. Ik vind ook de korte lijnen prettig, dingen zijn snel geregeld, je kent elkaar. Daarnaast vind ik Zozijn een innovatieve organisatie. Ze staan open voor nieuwe ideeën, nieuwe manieren, nieuwe stappen in je persoonlijke ontwikkeling en je carrière. In gesprekken, aandacht van het management, maar ook in een opleiding en faciliteren in wat er nodig is, merk je dat. Het anders durven denken maakt ze krachtig.”

Zozijn staat open voor nieuwe ideeën, nieuwe manieren, nieuwe stappen in je persoonlijke ontwikkeling en je carrière.

Nieuwsgierig geworden?

Lees ook de verhalen van andere collega’s.

Op zoek naar een leuke functie? Bekijk dan onze vacatures.

Vincent over zijn werk bij Zozijn